آفات و بیماری ها, مطالب

زمانبندی سمپاشی انواع درختان میوه

تصمیم گرفتیم در این محتوا در مورد زمان سم پاشی ، سم پاشی درختان و بطور خاص در مورد سم پاشی درختان باغ میوه صحبت کنیم تا به شما عزیزان اطلاعات لازم را بدهیم. با ما همراه شوید.

وقتی درختی را می کارید منتظر این هستید که بعد از چند سال مراقبت، برگ های براق و میوه های خوشمزه تولید کند. برداشت میوه های لذیذ و کاملا رسیده از درختان خود می تواند یک تجربه خوب و رضایت بخش باشد. با این حال، بسیاری از حشرات از عطر و طعم شیرین میوه های رسیده به اندازه شما لذت می برند و فعالیت آنها در فصل رشد می تواند منجر به ایجاد میوه های آسیب دیده شود.
با وجود آفات و بیماری ها شما نمی توانید نتیجه ای که متصور بوده اید را بگیرید. به همین دلیل دنبال راهکار برای نجات درختان خود می گردید. با مراجعه به متخصصان و مهندسان کشاورزی، سم پاشی درختان را به شما توصیه می کنند که می توانید با اسپری کردن سم بر روی درختان از شر آفات خلاص شوید. ولی سوال اینجاست که چه موقع سمپاشی کنید که نتیجه داشته باشد و آفات را به خوبی از بین ببرد؟
پس بیایید در مورد اینکه چه زمانی سمپاشی درختان میوه را انجام دهیم صحبت کنیم ولی لازم است قبل از هرچیز بدانیم آفات چه خسارتی می توانند به درختان میوه وارد کنند تا نسبت به شرایط آگاه تر عمل کنیم.

به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع کود شیمیایی کلیک کنید.

آفات درختان میوه

تعداد آفاتی که می توانند برای درختان میوه مشکل ایجاد کنند، گسترده است. برخی از این حشرات به برگهای روی درختان میوه حمله می کنند. در حالی که این آفات می توانند رشد درخت را کند کرده و باعث شوند ظاهر درخت ناخوشایند به نظر برسد. اما به طور مستقیم روی میوه تأثیر نمی گذارند. نکته قابل تامیل این است که آن دسته از آفت هایی که تخم گذاری می کنند، در میوه رشد و یا از میوه تغذیه خواهند کرد.
بطور مثال کرم سیب یکی از بدترین آفات درختان سیب و گلابی است. تخم های این حشره به سرعت درون سیب ها و گلابی های کوچک نفوذ و از گوشت میوه تغذیه می کنند. شته ها باعث ایجاد برگهای فرفری و بدشکلی یا میوه های کوچک می شوند. کنه ها و مگس های میوه با ایجاد حفره می توانند آسیب جدی به همه درختان میوه وارد کنند.

نکاتی در مورد زمان سمپاشی درختان میوه

زمان مناسب سمپاشی درختان باغ میوه به طور معمول به انواع اسپری های مورد استفاده بستگی دارد. سمپاشی درختان میوه باید در زمان دقیق و شرایط مناسب انجام گیرد. روزهای بارانی و طوفانی از سمپاشی خودداری کنید.
بهترین زمان سمپاشی پس از باران و آب و هوای آرام و مه آلود است. برای کنترل شپشک ها و آفات برگ خوار، بهترین زمان سمپاشی قبل از جوانه زدن درختان در ماه های بهمن و اسفند است. در واقع سمپاشی باید بعد از سپری شدن خطر سرمای شدید زمستان و قبل از ظهور رشد جدید (متورم شدن جوانه) صورت گیرد.
اکثر شته ها، حشرات و کنه ها را می توان در اواخر زمستان یا اوایل بهار کنترل کرد. قبل از ظهور جوانه های گل با استفاده از سمپاشی در اوایل بهار، مستقیماً روی تنه ها و شاخه ها، می توانید از حمله آفات جلوگیری کنید. اگر سیب یا گلابی پرورش می دهید، کنترل پروانه کدوز و حشرات مشابه برای محافظت از میوه در حال رشد بسیار مهم است. زمان سمپاشی حدود دو هفته پس از ریختن بیشتر گلبرگها (دو سوم) از شکوفه های درخت بسیار مهم است و یک یا دو هفته بعد، اسپری دوم انجام می شود. این روش درمانی را هر زمان که متوجه سوراخ های لاروی جدید در میوه شدید، تکرار کنید.
هنگام تصمیم گیری در مورد زمان و چگونگی سمپاشی درختان باغ میوه خود، توجه داشته باشید که بسیاری از حشره کش های خانگی، بر حشرات مفیدی مانند زنبورها تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، کارباریل، مالاتیون و پرمترین برای زنبورها و سایر حشرات بی ضرر، سمی هستند. اندوسولفان نیز از جمله سمومی است که می تواند به پرندگان آسیب برساند. همچنین اگر رواناب از درختان به نهرها یا دریاچه ها برسد، به ماهی ها صدمه می زند.
روغن های باغی به طور کلی ایمن تلقی می شوند و تأثیر کمی بر سایر حشرات دارند و پیرترین ها نیز سمیت کمی دارند. برای به حداقل رساندن نیاز به سم پاشی درختان ، تمام میوه ها را از درختان در هنگام برداشت، برداشت کرده و میوه های آلوده به حشرات را در زمین نابود کنید. این به کاهش خطر بروز آفات در سال بعد کمک می کند.
سمپاشی به موقع به کنترل بیماری های قارچی، حشرات و برخی از بیماری های باکتریایی کمک می کند. در پاییز، زمستان و سمپاشی های اولیه باید به طور مساوی تمام شاخه ها و تنه را اسپری کنید. اسپری های اواخر بهار و تابستان باید مطابق دستورالعمل های برچسب روی سموم استفاده شود.

بطور کلی زمان سمپاشی درختان میوه می تواند بصورت زیر باشد:

• هنگام تورم جوانه تا قبل از گلدهی
• بعد از ریزش دو سوم گلبرگها
• ده روز پس از سمپاشی دوم

در باغات مرکبات هر ساله جهت کنترل آفات از جمله انواع شپشک های نباتی، کنه قرمز و همچنین بیماری فوماژین (دوده)، تاج درخت را با روغن ولک به همراه کنه کش های رایج سمپاشی می کنند.
در صورتی که روغن پاشی زمستانه بعد از شروع رشد جدید و در غلظت های بالا انجام شود، با توجه به اینکه روغن ولک از مشتقات نفتی می باشد، منجر به حاشیه سوزی جوانه های برگ ها و گل های در حال ظهور می شود. نهایتا منجر به عدم رشد کامل جوانه های برگ می شود.
از این رو توصیه می شود با در نظر گرفتن شرایط رشدی درخت و همچنین شرایط آب و هوایی و قبل از رشد محسوس جوانه های های رویشی اقدام به روغن پاشی پیش بهاره به همراه کنه کش های رایج نمایید (با در نظر گرفتن فاصله زمانی حداقل دو هفته ای بین سمپاشی با قارچ کش های مسی و روغن پاشی پیش بهاره).
لازم به ذکر است در زمان سم پاشی درختان میوه، سمپاشی های پیش بهاره به هیچ وجه از حشره کش های فسفره بویژه کلرپیریفوس در ترکیب سموم استفاده نکنید (به علت جلوگیری از عارضه برآمدگی های طولی گوه ای شکل در پوست میوه).

در این مقاله بطور خلاصه مطالبی را در مورد زمان مناسب سمپاشی درختان میوه با هم مرور کردیم. امیدواریم توانسته باشیم به بهترین نحو به سوالات شما پاسخ داده باشیم.

کلمات کلیدی : ( زمان سم پاشی ، سم پاشی درختان ، سم پاشی درختان باغ میوه )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =