آفات و بیماری ها, مطالب

سموم تاثیر گذار گیاهان خانگی

این مقاله در مورد سموم خانگی و  سم های پر کاربرد خانگی صحبت می کند شما برای مبارزه با آفات گیاهان منزلتان میتوانید از این محتوا بسیار استفاده کرده و آنها را از میان بردارید.

گیاهان و گلهای خانگی یا آپارتمانی ما زیبایی و نشاط را برای ما به ارمغان می آورند.اما از آنجایی که این گونه گیاهان نیز نیاز به مراقبت دارند و موجوداتی زنده هستند پس در میابیم که باید از آنها مراقبت کنیم .وقتی که یاد گیاهان خانگی خود در منزل می افتیم نا خودآگاه این سوال برایمان پیش می آید که چه کنیم تا طراوت و شادابی خود را حفظ کنند؟ همیشه نگران آفات و بیماریهای گیاهان خود هستیم که مشکلاتی رابرای گیاه بوجود می آورند. هنگامی که گیاه ما با مشکل روبرو می شود باید بدانیم که از چه سم یا سمومی برای مبارزه با آفات و بیماری هایی که جان گیاهمان را به خطر انداخته استفاده کنیم؟ باهم سموم خانگی را در این مقاله بررسی می کنیم.
گیاه خانگی نیز مانند تمامی گیاه دیگر در معرض عوامل بیماری زا، آفات، میکروب ها و ویروس ها و مواردی که جان گیاه را به خطر می اندازد قرار دارند پس چه کسی به بهتر از ما که گیاه خانه مان را کامل بشناسیم به حساسیت های آن توجه کنیم و از او مراقبت کنیم؟

سموم برای گیاهان

بنظر شما برای مبارزه با آفاتی که گیاهان در معرض آن قرار میگیرند اولین مرحله چیست؟
آفرین! کاملا درست حدس زدید.ابتدا باید آفات را بشناسیم تا بتوانیم آن را نابود کنیم و عوامل تاثیر گذار بر آفت را به درستی انتخاب کنیم و بعد از شناخت آفت مسیله مهم دیگر شیوه صحیح سم پاشی گیاهان می باشد.

انواع آفات گیاهی

در اینجا تعدادی از انواع آفتی که گیاه خانگی ممکن است به آن دچار شود را بطور گذرا نام می بریم تا به مسئله مهم یعنی سموم تاثیر گذار بر این از بین برنده گیاهان برسیم .

کنه:

موجودات ریزی که برای رشد و زندگی از گیاه استفاده می کنند بطوریکه نیش خود را داخل برگ کرده و لکه هایی سفید و کوچک بر روی برگ ایجاد می کند که به تدریج گیاه را ضعیف کرده و آن را از بین می برد. آفت کش مناسب برای این موجود خرابکار وجود دارد که باید تا از بین رفتن تخم این موجود سم پاشی را ادامه داد و کامل آن را از سطح گیاه پاک کرد.

شپشک:

حشره ایی که مانند کنه از برگ گیاه تغذیه می کند و بوسیله نیش خود شیره گیاه را می مکد و در صورت رسیدگی نکردن به گیاه، کم کم او را به نابودی میکشد.

شته:

این موجود بصورت گروهی به گیاه حمله می کند و معمولا نیز بر روی گیاهان جوان و نورس دیده می شوند این موجود با رنگهای قرمز،سیاه،زردو یا سبز دیده می شود. شته نیز مانند شپشک گیاه را به نابودی میکشاند و علاوه بر مکیدن شیره گیاه جوان از خود ماده چسبناکی ترشح می کند که به عسلک معروف است. عسلک نیز خود باعث جذب دیگر آفت بر روی گیاه می شود. البته جای نگرانی نیست و این موجودات را می توان با فشار آب زیاد بر روی گیاه از سطح گیاه پاک کرد.

پشه قارچی:

پشه های قارچی نیز مانند دیگر آفت می توانند به گیاه آسیب بزنند .این موجود ۲ نوع بالغ و نابالغ دارد نوع بالغ آن در اطراف گیاهان خانگی پرواز می کنند و موجبات آزار و اذیت برای گیاه و ساکنین خانه را فراهم می کنند و نوع نابالغ آن برای رشد و زندگی خود و برای تغذیه از ریشه گیاه استفاده می کند بطوریکه ریشه گیاه را سوراخ کرده و موجب آسیب زدن به گیاه می شود.

حلزون :

با حلزون تا حدودی آشا هستیم! این موجود بی آزار که اغلب در نمیتوانیم آن را ببینیم شب هنگام از خانه خود بیروتن می آید و برگ گیاهان عزیز ما را می خورد .حلزون ها هوای خشک را بیشتر می پسندند پس هنگام شب و درصورتی که هوا خشک باید بیرون آمده و با جویدن برگ گیاهان از آنها تغذیه می کنند.

قارچ:

قارچ ها را می توان نوعی انگل بشمار برد زیرا بر روی موجودات زنده زندگی می کنند و از آنها تغذیه می کنند . قارچی که بر روی گیاهان خانگی رشد می کند لکه های سفید پودری مانند روی سطح برگ گیاه بوجود می آورند . باید این نکته را بدانیم که برای از بین بردن قارچ ها بر روی کاکتوسهای خانگی سمکش ها تاثیر چندانی ندارندو باید قسمت های سالم گیاه را جدا کرده و در خاک دیگری قلمه بزنی.
ضرب المثل فلفل نبین چه ریز بشکن ببین چه تیزه در مورد این موجودات خرابکار بسیار صادق است، زیرا که با آن جسه کوچک میتوانند به گیاه آسیب زده و حتی کاری به بزرگی نابودی گیاه انجام دهند.

سموم خانگی

خب تا اینجا با آفاتی که گیاه خانگی ممکن است با ان روبرو شود آشنا شدیم حال باید بدانیم که چگونه آنها را از بین ببریم .
برای از بین بردن این موجودات می توانیم از موادی که در خانه داریم محلول هایی بسازیم و این موجودات خطرناک را از گیاه دور کنیم و از بین ببریم. در زیر به آموزش ساخت ۳ محلول می پردازیم
خب! بریم سراغ ساخت سموم خانگی و یا معرفی گیاهانی که خود باعث دفع حشراتی که به گیاهان خانگیمان آسیب وارد میکنن. البته باید این رو بدونیم که تعداد زیادی از این محلولها وجود دارند ولی ما سعی کردیم ساخت سم های پر کاربرد خانگی را به شما آموزش دهیم.

محلول آب و مایع دستشویی :

برای ساخت یک محلول برای از بین بردن آفات به یک لیوان مایع دستشویی و ۴ لیتر آب نیاز دارید. تبریک میگم …! با مخلوط کردن این مواد با ساده ترین روش و با کمترین امکانات یک محلول برای دفع حشرات ساختید.
فقط در مورد این محلول باید این نکته را در نظر بگیریم که مایع دستشویی که استفاده می کنیم نباید بوی معطر و یا ضد باکتریایی باشد تا گیاهتان آسیب نبیند.محلول را می توانید با آبپاش به قسمت کوچکی از گیاه اسپری کنید ۱ روز صبر کنید و در صورت مشاهده نکردن مشکل خاصی یک روز در میان و برای زمان ۲ هفته این عمل را بر روی گیاه تکرار کنید.

سیر:

موجودات زنده و مخصوصا حشرات از بوی سیر متنفرند پس می توانید از این نقطه ضعف استفاده کرده و انها را ازگیاهانتان دور کنید به این صورت که سیر را پوست گرفته و حبه های آن را داخل خاک گلدان فرو کنید.

اسپری آب گوجه فرنگی:

از جمله سموم خانگی میتوان به اسپری گوجه فرنگی اشاره کرد. برای درست کردن این محلول نیاز به آب برگ و ساقه گوجه فرنگی دارید برگ و ساقه را در غذاساز میکس کرده و ۱ روز به آن استراحت دهید و سپس به آن آب اضافه کنید . این محلول برای از بین بردن شته، و سایر حشرات مخرب و مضر برای گیاه بسیار مناسب می باشد.

پرتقال!

یکی دیگر از سموم خانگی پوست پرتقال است. پوست پرتقال را جدا کنید آن را در ظرفف شیشه ایی ریخته و ۲ فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و محلول را برای مدت ۲۴ ساعت در جایی گرم قرار دهید بعد از آن چند قطره از صابون کاستیل به محلول اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید . این محلول را می توانید بوسیله اسپری بر روی گیاه بیمار خود اسپری کنید .

کلمات کلیدی: ( سموم خانگی ،  سم های پر کاربرد خانگی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =