تنظیم کننده های رشد گیاهی, مطالب

کشت مخلوط و سیستم های زراعی چند کشتی

در این مبحث به مواردی مانند کشت مخلوط و سیستم های زراعی چند کشتی ، تاثیر کشت مخلوط بر عملکرد گیاهان  و مزیت کشت مخلوط میپردازیم.

روشی که در آن از محیطی گستره تر برای کشت استفاده شده و همچنین گیاهانی متفاوت (۲ یا چند گیاه زراعی) را که بصورت توامان و متوالی  کشت میشود که این گیاهان از جهاتی مانند زمان کاشت و برداشت محصول متفاوت هستند را کشت مخلوطی می گویند. در این مقاله در مورد کشت مخلوط و سیستم های زراعی چند کشتی توضیحاتی ارائه می کنیم.

همچنین کشتی که بیشتر از یک گیاه در یک سطح کشت و در یک سال زراعی انجام و گیاهان در مجاورت یکدیگر کشت می شوند را زراعت چند کشتی میگویند.چند کشتی بیشتر شامل کشت گوجه فرنگی و هندوانه همینطور شامل غلاتی مانند غلات زمستانه، برنج و ذرت و حبوباتی مانند لوبیا و حبوبات پاییزه و همینطور پنبه میباشد که البته در این کشت هیچ الزامی وجود ندارد که گیاهان باهم کاشت یا برداشت شوند و میتوان مدتی پس از کاشت گیاه اول گیاه دوم را کاشت ویا آن را برداشت کرد.

باید در نظر بگیریم که گیاهانی که در این نوع از کشت، کاشته می شود گیاهان بخصوصی هستند که با یکدیگر سازگاری دارند برای مثال توتون یا بادام زمینی با کائوچو می کارند.

تاثير كشت مخلوط بر عملكرد گياهان در روش کشت مخلوط و همچنین زراعی چند کشتی قابل توجه میباشد.این روش باعث میشود گیاهان از عملکرد رویش اولیه بالاتری برخوردار شده و همچنین آفات و علف های هرز را نیز بصورت  قابل توجهی کاهش میدهد.در این روش آرایش گیاهان و نسبت تراکم بین آنها و انتخاب گیاهانی که باهم سازگاری دارند از عوامل مهم تاثیرگذار در این کشت میباشد.

 

انواع کشت مخلوطی

۱- کشت درهم

در این نوع از کشت تمامی گیاهان مورد نظر بصورت مخلوط بدون در نظر گرفتن نظم خاصی کاشته میشوند

۲- کشت مخلوط ردیفی

تمامی گیاهان در یک ریف مشخص کشت می شوند.

۳- کشت  مخلوط نواری

در این روش کشت مخلوطی، کاشت در ردیف های خاصی انجام مشود بصورتی که گیاهان حداقل تاثیر را بر روی یکدیگر بگذارند.

۴- کشت مخلوط تاخیری

گیاهانی که از برخی لحاظ روند رشد یکسانی دارند کشت میشوند.در این کشت در قطعه زمین مذکور بذر گیاهان جدید را قبل از برداشت محصول و گیاه ابتدایی می کارند . معمولا در مناطقی که بارندگی با تاخیر اتفاق می افتد و یا برای به هدر نرفتن نیروی کارگری از این کشت استفاده می شود.

 

برخی از مزيت های كشت مخلوطی

در این روش عملکرد رویش گیاهان به میزان قابل توجهی بالا رفته و خاک نیز حاصلخیزی بیشتری نسبت به سایر کشت ها پیدا می کند. همچنین این کشت بدلیل پوشش بیشتر سطح زمین کشت از گیاهان باعث جلوگیری رویش علف های هرز و کنترل آفات درزمین میشود.کشت مخلوط و سیستم های زراعی چند کشتی مزیت هایی دارد که به آن می پردازیم.

مزیت کشت مخلوط را میتوان به چند بخش تقسیم کرد

  • قابلیت جذب آب بیشتر

در این نوع کشت ، مقدار آبی که در دسترس گیاه قرار میگیرد و همچنین نسبت تبخیر به تعریق  بیشتر میشود

  • گیاه منابع بیشتری از زمین و نور خورشید را دریافت می کند

در این روش اگر گزینه هایی مانند انتخاب ارقام و زمان کاشت مناسب باشد باعث رشد کامل برگ ها شده و این امر باعث دریافت انرژی خورشیدی بیشتری از طریق برگ گیاهان میشود.

  • بهبود حاصلخیزی خاک

بدلیل وجود انواع گیاهان متفاوت در این کشت ، ریشه های گیاهان به اعماق مختلفی از خاک نفوذ کرده و از فشره شدن خاک به دلایل فعالیت میکروارگانیسم ها و بوجودآوردن اختلال در در خاک به وسیله ریشه ها جلوگیری کرده این امر باعث حاصلخیزی خاک میشود. همچنین بعد از برداشت محصول به دلیل باقی ماندن بقایای گیاه های متفاوت در زمین منابعی مناسب جهت تغذیه در خاک باقی می ماند که خاک به این وسیله خاکی غنی و پر خاصیت برای رشد گیاهان بعدی میشود .

  • کنترل علف های هرز و کنترل آفات

بدلیل پوشیده شدن بیشتر سطح زمین به وسیله گیاهان مختلف و ایجاد رقابت و همچنین بالارفتن سرعت رشد اولیه گیاهان علف های هرز و همچنین آفات کمتر اجازه رشد پیدا میکنند و کشت سالمتری خواهیم داشت.

  • گیاهان در این نوع کشت از سرمازدگی و بادها حفاظت می شوند
  • باقیماندن بقایای بیشتر در خاک :باعث حاصلخیزی بیشتر خاک می شود.

جمع بندی

کشت مخلوط و سیستم های زراعی چند کشتی به روشی گفته میشود که در سطح وسیعی چندین گیاه به صورت های مختلف مثلا متوالی در کنار هم و یا به صورت در هم کاشت می شود تاثیر کشت مخلوط بر عملکرد گیاهان مختلف است از جمله بالا بردن حاصلخیزی خاک و یا کنترل علف های هرز و یا کنترل آفات . پس این مدل کشت مزیت های متعددی میتواند داشته باشد.

 

کلمات کلیدی : کشت مخلوط و سیستم های زراعی چند کشتی – تاثیر کشت مخلوط بر عملکرد گیاهان  – مزیت کشت مخلوط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =