تنظیم کننده های رشد گیاهی, مطالب

سم مناسب علف هرز

خوشبختانه، گزینه های مختلفی برای نابودی این مهمان های ناخوانده وجود دارد که به خوبی می توان آن ها را از بین برد. از بین این گزینه های بهترین راهکار استفاده از سموم شیمیایی است که راهی مطمئن برای مبارزه با علف های هرز محسوب می شود. در این مقاله ما می خواهیم به معرفی چند نمونه از علف کش های معروف بپردازیم.

اگر شما باغ یا مزرعه ای دارید مسلماٌ علاوه بر گیاهان و درختانی که در باغ پرورش می دهید گیاهان مزاحمی هم رشد می کند که باعث ایجاد مشکل می شوند. علف های هرز دشمن قدیمی گیاهان باغ و مزارع هستند. با رقابت بر سر آفتاب، آب و مواد غذایی با گیاهان، باعث تضعیف آن ها می شوند. علاوه بر این، گیاهان را در معرض آفات و بیماری های گوناگون قرار می دهند. پس باید مبارزه با علف های هرز را یاد گرفته و برای نابودی آنها دست به کار شویم.

علف های هرز قطعاً دچار دردسر شما نیز شده اند و راهکارهایی هم برای از بین بردن آن ها پیش گرفته اید. از جمله این راهکارها، بکار بردن سموم شیمیایی است. هر علف هرزی سم مخصوص به خود را دارد که در صورت استفاده از آن، از بین می رود.
خوشبختانه، گزینه های مختلفی برای نابودی این مهمان های ناخوانده وجود دارد که به خوبی می توان آن ها را از بین برد. از بین این گزینه های بهترین راهکار استفاده از سموم شیمیایی است که راهی مطمئن برای مبارزه با علف های هرز محسوب می شود. در این مقاله ما می خواهیم به معرفی چند نمونه از علف کش های معروف بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

سموم علفکش برای مبارزه با علف های هرز

• رانداپ

رانداپ یک علف کش چند منظوره عالی است که می توانید در مزارع خود از آن استفاده کنید. این محلول خاص را می توان در مزارع، باغ های گل و گیاهان و مناطقی که علف هرز دارند، استفاده کنید و آن را به عنوان یک راه حل همه کاره برای رفع علف های هرز استفاده کنید. رانداپ علف کشی از گروه اسید فسفونیک (نمک ایزوپروپیل آمین) است که برای کنترل کلیه علف های هرز یکساله و چندساله پهن برگ و نازک برگ بصورت قابل حل در آب استفاده می شود.

• گلایفوسیت

به طور کلی علف های هرز گیاهان مقاومی هستند و در بسیاری از مواقع، ظرف چند روز از شروع سمپاشی، دوباره سبز می شوند. گلایفوسیت برای مدت طولانی تری از رشد علف های هرز جلوگیری می کند. این سم گیاهان ناخواسته را از بین می برد و از رشد آن ها تا یک سال جلوگیری می کند. فقط مراقب باشید که آن را روی گیاهان اصلی اسپری نکنید.

• آترازین

یکی از پرمصرف ترین علف کش هایی که در کشاورزی استفاده می شود آترازین با نام تجاری گزاپریم است. این علف کش برای از بین بردن بسیاری از علف های هرز پهن برگ و باریک برگ مانند سوروف، پیچک صحرایی، تاج خروس و … استفاده می شود. این سم به سرعت توسط ریشه گیاه هرز جذب می شود و به اندام های هوایی آن منتقل می شود. همچنین از طریق برگ هم جذب می شود. بیشتر جهت مبارزه با علف های هرز ذرت و نیشکر کاربرد دارد.

• آلاکلر

علف کش آلاکلر با نام تجاری لاسو جهت از بین بردن علف های هرز باریک برگ و پهن برگ یکساله بکار برده می شود. آلاکلر بازدارنده رشد جوانه ها و مریستم است. در باریک برگ ها از طریق اسپری روی اندام های هوایی و در پهن برگ ها از طریق ریشه، جذب گیاه می شود. از آلاکلر معمولاً در مزارع ذرت استفاده می شود.

• آمترین

آمترین با نام تجاری گزاپاکس هم یک علف کش دو منظوره است که برای کنترل علف های هرز پهن برگ و باریک برگ مثل خرفه، سوروف، قیاق، پنیرک، پیچک صحرایی در مزارع نیشکر استفاده می شود. این سم سریعاً توسط ریشه جذب می شود و به اندام های هوایی انتقال پیدا می کند و بازدارنده فتوسنتز است. معمولاً در مزارع نیشکر بکار برده می شود.

• اتال فلورالین

اتال فلورالین با نام تجاری سونالان علف کش انتخابی دو منظوره است که مانع رشد مریستم انتهایی می شود. این علف کش ماندگاری طولانی مدت در خاک دارد بطوری که به گیاهان سال بعد هم آسیب وارد می کند. برای مبارزه با علف های هرزی همچون تاج خروس، سلمه تره، پنیرک، گاو پنبه و قیاق کاربرد دارد. از اتال فلورالین در مزارع آفتابگردان، پنبه و سویا استفاده می شود.

• استوکلر

استوکلر با نام های تجاری اسنیت و سورپاس جهت کنترل علف های هرز مزارع ذرت استفاده می شود. استوکلر یک سم انتخابی و بازدارنده سنتز پروتئین و تقسیم سلولی و از بین برنده علف های هرز پهن برگ مزارع مثل تاجریزی است.

• بروموکسینیل

بروموکسینیل یک علف کش تماسی و انتخابی برای کنترل علف های هرز پهن برگ یکساله است. توسط برگ ها براحتی جذب می شود. از این سم جهت مبارزه با علف های هرز پهن برگ مزارع گندم استفاده می شود.

• پاراکوات

پاراکوات با نام تجاری گراماکسون جزء سمومی است که با جذب از طریق اندام های هوایی به غشای سلولی و سیتوپلاست سلول آسیب می رساند و منجر به پژمردگی و خشک شدن اندام های هوایی می گردد. لازم به ذکر است پاراکوات در خاک به سرعت غیر فعال می شود. بنابراین زمانی باید استفاده شود که هوا ابری و بارانی نباشد. از این سم جهت مبارزه با علف های هرز پهن برگ و باریک برگ درختان میوه هسته دار، مرکبات، سس یونجه، شبدر، اسپرس، نیشکر و سیب زمینی استفاده می شود.

• دینیترامین

دینیترامین با نام تجاری کوبکس، از طریق ریشه جذب می شود و مانع از جوانه زدن بذر و رشد ریشه می شود. جهت کنترل علف های هرز پهن برگ مثل تاج خروس، خرفه و .. در مزارع پنبه و سویا بکار می رود.

• دیورون

دیورون با نام تجاری کارمکس، جزء علفکش های انتخابی سیستمیک برای کنترل علف های هرز پهن برگ یکساله دسته بندی می شود. از این سم برای مبارزه با علف های هرز نیشکر و پنبه استفاده می شود.

• لینورون

علف کشی از گروه اوره ها که مانع از فتوسنتز می شود و در خاک و روی شاخ و برگ های علف هرز اسپری می شود. از لینورون برای کنترل علف های هرز مزارع هویج، نخود، ذرت، سیب زمینی، سویا، آفتابگردان، پنبه، نیشکر و … استفاده می شود.

مواردی که در بالا گفته شد تنها چند نمونه از سموم علفکش است که در کشاورزی و باغبانی کاربرد دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + دوازده =