آفات و بیماری ها, مطالب

مبارزه ارگانیک با شته در مزارع

این محتوا در مورد مطلب مهمی که مربوط به مبارزه با عوامل بسیار تاثیر گذار بر روی گیاه هستند یعنی مبارزه با شته ، کشتن شته ، مبارزه ارگانیک صحبت می کند.

در این مقاله سعی بر این داریم که راه کارهایی کم ضرر با تاثیر گذاری بیشتر در ارتباط با مبارزه با شته ها در اختیارتان قرار دهیم.شته ها حشراتی کوچک کُروی، پهن و یا بیضی شکل هستند که دارای تنوع رنگی می باشند .اغلب به رنگ های زرد، سبز ، خاکستری ،قرمز و سیاه هستند.

چرا شته ها برای گیاهان مضر هستند؟

شته ها با استفاده از خرطوم کوچک خود از شیره گیاهی تغذیه میکنند که علاوه بر این می توانند باعث انتقال ویروس از گیاهان مختلف به یکدیگر شوند.

میزان خسارت شته ها معمولا زیاد است و از آفات مهم کشاورزی محسوب می شوند که باید خیلی زود اقدام به مبارزه با شته ها صورت بگیرد زیرا سرعت تولید مثل بالایی دارند و سریعا تکثیر می شوند . این حشرات باعث تغییر شکل شاخه ها، پیچیدگی برگ ها و همچنین تشکیل گال های گوناگون روی گیاه میزبان می شوند که خود باعث کم شدن عمر گیاهان است.

حال به این سوال می رسیم که در صورت مشاهده اینگونه حشرات بر روی گیاهان ، چگونه میتوان آن ها را از بین برد بدون این که به گیاه میزبان آسیبی وارد نشود ؟

اصولاً برای مقابله با شته ها دو راه کار وجود دارد:

۱_مبارزه شیمیایی

۲_مبارزه بیولوژیکی(ارگانیک)

ما در اینجا تصمیم داریم که مبارزه ارگانیک را برای شما به تشریح بپردازیم ، زیرا حقیقت امر از این قرار است که مبارزه ارگانیک با آفت ها کارایی بیشتری نسبت به مبارزه شیمیایی که با استفاده از سموم است را دارد.

همیشه در نظر داشته باشید که حشره کش های سنتی زنبور ها و حشرات مفید را هم به خطر می اندازند پس گزینه خوبی برای مقابله با شته ها نیستند.

درمبارزه ارگانیک با شته ها، میتوان از حشرات مفیدی مانند بالتوری ها، کفشدوزک ها و انواع زنبورها استفاده کرد که انواعشان دشمنان سرسخت شته ها به شمار می آیند.

حال این سوال پیش می آید که آن ها چگونه باعث از بین رفتن شته ها خواهند شد ؟

بسیار ساده است؛ کفشدوزک ها قادر هستند که با تغذیه کردن از بدن شته ها باعث نابودی آنها شوند. این حشرات آفت خوار در انواع زیادی یافت و پرورش داده می شوند که یکی از انواع پر مصرف آن در کشور ایران، کفشدوزک کریپتولموس می باشد.

و اما زنبورها؛ آنها با انجام عملیات تخم ریزی در بدن شته ها باعث از بین رفتن تدریجی آن ها خواهند شد.

هرچند شکارچیانی در حشرات وجود دارد که دشمنان سرسخت شته ها هستند ولی آن ها دوستانی هم دارند که از آن ها محافظت می کنند.

این محافظان مورچه ها هستند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید مورچه ها از شته ها محافظت کنند؟

شته ها باعث بیرون آمدن شیره درخت بر روی سطح تنه و شاخه گیاهان می شوند و مورچه ها از این عسلکی که شته تولید می‌کند، تغذیه می کنند. پس به نفعشان است که از آن ها در برابر عوامل دیگر محافظت کنند تا به منبع غذایی خود دست یابند.

بنابر این در نظر داشته باشید که در مبارزه ارگانیک علاوه برکشتن شته ها باید از شر مورچه ها هم خلاص شوید تا حشرات شکارچی بتوانند با شته ها به درستی مبارزه کنند و آن ها را از بین ببرند.

همچنین کاشت گیاهانی مانند: نعنا، شوید،رازیانه،بومادران،قاصدک تا حدودی میتواند به جذب کردن این حشرات به خود و دوری از گیاهان و مزرعه شما کمک کنید.

حتی گاها اسپری تنباکو، اسپری صابونی و… برای مقابله با شته ها استفاده می شود که البته پیشنهاد می دهیم از این روش ها حتی الامکان استفاده نکنید زیرا این محلول ها برای برخی گیاهان مضر بوده  و همچنین سم تنباکو برای حشرات جونده بیشتر مورد استفاده است در صورتی که شته یک حشره مکنده به حساب می آید. این گونه ممکن است که به صورت ناخواسته به گیاهان خود آسیب وارد می کنید.

محلول سیر هم می تواند به دور کردن شته ها در مبارزه ارگانیک به شما کمک کند به این صورت که از محلول سیر یا پیاز و پیازچه که دارای موادی شیمیایی هستند استفاده کنید. بوی تند و طعم تیز این محلول باعث دوری شته از گیاه خواهد شد.

تصوری اشتباه وجود دارد که مبارزه شیمیایی میتواند خیلی بهتر از ارگانیک پاسخگوی نیاز مزرعه داران باشد ولی باید بدانید که بعد از سم پاشی شیمیایی و کشته شدن شته ها، مدتی بعد اثر سم از بین رفته و باید منتظر آفت شدید تری نسبت به قبل برای گیاهان باشید.

کلمات کلیدی: ( مبارزه با شته ، کشتن شته ، مبارزه ارگانیک )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =