کشاورزی عمومی, مطالب

کاشت گندم دیم

ما در این محتوا می خواهیم در مورد کشت گندم صحبت کنیم و اطلاعاتی را از این مناظر زیبا مخصوصا در مورد کشت دیم گندم، اصول کشت دیم گندم و زمان کشت گندم دیم در اختیارتان قرار دهیم.

همه ما زمانی که به مسافرت می رویم مخصوصا در مواقعی که زمان کشت گندم است با منظره زیبای زمین های دوست داشتنی و زیبای گندم مواجه شده ایم و از زیبایی این منظره طلایی لذت برده ایم. ما در این محتوا می خواهیم در مورد کشت گندم صحبت کنیم و اطلاعاتی را از این مناظر زیبا مخصوصا در مورد کشت دیم گندم، اصول کشت دیم گندم و زمان کشت گندم دیم در اختیارتان قرار دهیم. از آنجایی که گندم نقش مهمی در زندگی همه ما دارد و در تامین غذای انسانها از اهمیت بالایی برخوردار است پس اگر در مورد این محصول اطلاعاتی بدست آوریم خالی از لطف نیست.

گندم غله ایی سازگار

گندم گیاهی از خانواده Poaceae واز جنس Tiriticumمی باشد. گندم را در تمامی مناطق با آب و هواهای متفاوت می توان کشت کرد و به همبن درصد دلیل است که در تمامی دنیا در هر ماه از سال شاهد برداشت این محصول پر مصرف هستیم. این محصول درصد بالایی (۱۵ تا ۱۸ درصد) از مواد غذایی مردم جهان را تشکیل می دهد و یک منبع اصلی غذایی برای انسانها مخصوصا در بیشتر کشورهایی که خاکشان به طور طبیعی شور است، می باشد.

مراحل رشد در گندم

مراحل رشد گندم یکی از مواردیست که بهتر است آن را بشناسیم تا در صورت کشت گندم بدانیم چه زمان چه اتفاقی برای بذر یا گیاه گندم می افتد.

  1. دوره جوانه زنی گندم

  2. دوره پنجه زنی گندم

  3. دوره تشکیل روزت گندم

  4. دوره ساقه رفتن گندم

  5. دوره تشکیل گل و میوه گندم

 

کشت دیم چیست؟

کشت دیم به کشتی می گویند که بدون آبیاریست و بوسیله آب باران آبیاری شده و محصول آب مورد نیازش را از طریق آب باران تامین می کند. این کشت بیشتر در مناطقی که بارندگی سالانه آنها ۵۰۰ میلی لیتر و یا کمتر از این مقدار باشد استفاده می شود. دیم کاری در مناطقی که بارش باران بصورت سیل آسا باشد نیز کاربرد دارد آما به شرطی که شرایط و موارد کاربردی در این زمان را بدانیم. کشت دیم و آبیاری بوسیله باران یکی از شرایط محدود کننده تولیدات کشاورزیست. برای دیمکاری باید بارش های طول سال را ذخیره کرد تا با مشکل مواجه نشویم.

شرایط استفاده از کشت دیم:

ذخیره بارش بصورت سالیانه در خاک
حفاظت از روبت خاک تا زمانیکه گیاه به آب نیاز دارد
جلوگیری از تبخیر رطوبت از خاک دز زمان رشد گیاه
بالابردن میزان راندمان مصرف آب توسط گیاه
انتخاب گیاهانی که با کشت دیم سازگارند.

خب تا اینجا با گیاه گندم و کشت دیم و ویژگی های اصلی استفاده از کشت دیم آشنا شدیم حال می خواهیم به بررسی اصول کشت دیم گندم و زمان کشت دیم گندم بپردازیم.

اصول کشت دیم گندم

از آنجایی که هر کشتی اصولی دارد و باید آنها را در نظر گرفت و به آن عمل کرد در این مبحث به اصول کشت دیم گندم می پردازیم :

۱- بستر مناسب برای کشت گندم بصورت دیم:

هدف از اینکه می گوییم بستر برای کشت دیمکاری گندم اینست که شرایط مطلوبی در این زمینه ایجاد کنیم، باید علف های هرز را از بین ببریم و در کل خاک را برای رویش گیاه نرم کنیم . البته بوجودآوردن زمین مناسب برای کشت گندم بصورت دیم بخ ابزارها و ادواتی که کشاورز در اختیار دارد بستگی دارد اما نکته ایی که باید در نظر گرفته شود اینست که برای کشت بصورت دیم باید بصورتی باشد که کمترین هزینه را به کشاورز تحمیل کند. اکثر کشاورزان از گاوآهن (مخصوصا گاوآهن های قلمی و پنجه غازی) برای شخم زدن زمین ها استفاده می کنند که مزیت هایی را بهمراه خواهد داشت از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاک را برنمیگردانند تا رطوبت خاک را حفظ کنند.
  • سبک وزن
  • سرعت عمل بالا
  • کاهش هزینه و استهلاک ادوات کشاورزی

۲- انتخاب بذر کار مناسب

بهترین بذرکار در دیمکاری اینست که بذر را بصورت کاملا یکنواحت در کل مزرعه پخش کند و عمق کاشت را نیز مد نظر قرار دهد و باید بدانید تا چه عمقی باید بذر را در خاک قرار دهید. بذرکار ها بهتر است که مخزن کوشان بصورت جداگانه باشد تا بصورت همزمان کود و بذر را در زمین پخش کنند و همچنین کود را بصورت نواری در زیر بذر قرار دهد تا بذر بازدهی بالاتری داشته باشد و بتواند از آن تغذیه کند.
در شرایط مساعد باید فاصله ایی مناسب میان بذرها قرار گیرد. هر بذر باید بطور متوسط ۵ سانتی متر از بذر دیگر فاصله داشته باشد.

۳- مقدار مورد استفاده بذر

در مناطقی که با بارش باران کمتری دست و پنجه نرم می کنند توصیه می شود که میزان بذر مقداری ( حدود ۱۰ درصد ) مقدار بذری که باید استفاده شود تعیین شود که میزان بذر مناسب حدود ۱۱۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم در هکتار می باشد.

۴- زمان کشت گندم دیم

عموما کاشت گندم در ایران در پاییز انجام می شود. زیرا کشت گندم در زمان بارندگی بسیار موثرتر عمل می کند و فرصت لازم را برای گیاهچه ها را فراهم می کند. کاشتن بذر گندم در خاکی که خشک است برای گیاه خطرآفرین است زیرا این احتمال وجود دارد که بارندگی کم باشد و میزان رطوبت خاک فقط تا مرحله جوانه زنی کافی باشد ولی برای ادامه رشد و سبز شدن ناکافی باشد. اما گیاهانی مثل جو و گندم می توانند تا چند روز این بی آبی را تحمل کرده و به سبز شدن و رشد گیاه آسیبی وارد نشود.

۵- کود دهی مناسب به گندم

بذر گندم برای رشد و جوانه زنی نیاز به شرایط تغذیه ایی مناسب دارد که می توان برای فراهم کردن مواد مغذی برای رشد گندم از کودهای شیمیایی استفاده کرد. که باید این نکته را نیز دانست که مقدار کودی که برای دیمزار در نظر می گیریم بر اساس رژیم رطوبتی مورد انتظار در منطقه ایی که قرار است گیاه رشد کند باشد. پس زمانیکه در منطقه انتخابلی برای کشت میزان بارندگی کم است باید از کوهای شیمیایی محدود نیز استفاده کرد تا گیاه بیش از اندازه رشد نکنه و به مرحله رشد نیز برسد. در شرایطی هم که میزان بارندگی کافی وجود دارد باید به میزانی که گیاه کود داد که گیاه بتواند از آن بطور کامل از آن استفاده کند.

نتیجه گیری

در کل برای کشت دیم کاری گندم در ابتدا باید خود گیاه گندم را شناخته و همچنین اصولا بدانیم که دیم کاری چیست که متوجه شدیم دیمکاری به کشت گیاهان بدون استفاده از آبیاری صنعتی و فقط توسط بارش باران گفته می شود. در ادامه متوجه شدیم که زمان کشت گندم دیم و همچنین اصول کشت دیم گندم چیست که بطور اختصار می توان به فراهم کردن بستر مناسب برای کاشت دیم، انتخاب بذرکار مناسب، میزانی که باید از بذر استفاده کرد، زمان کشت گندم دیم و همچنین کوددهی مناسب اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 8 =