کشاورزی عمومی, مطالب

آفات درختان مثمر

ما در این مقاله به عنوان کردن آفات درختان میوه و روش های جلوگیری از آفت زدگیو همچنین اطلاعاتی در مورد امراض وآفات مهم درختان میوه میپردازیم.

ابتدا به تعریف آفات درختان مثمر می انجامیم به طور کلی آفات به مجموعه ای از موجودات زنده گفته می شود که در به دست آوردن غذا با انسان رقابت می کنند درختان مثمر همانطور که از اسمش مشخص است به درختانی گفته می شود که دارای ثمره و میوه هستند مانند: هلو، آلبالو و… می باشد.در این مقاله به توضیح آفات درختان میوه می پردازیم.

از جمله امراض و آفات مهم درختان میوه:

  1. پژمردگی شاخه های چهار مغز: که در اثر حمله ی این آفت شاهد ورقه ورقه شدن پوست شاخه خواهیم شد، که در زیر این ورقه ها پودر های سیاه رنگی به چشم می خورد.
  2. شانکر عمیق پوست چهار مغز: از جمله آفات باکتریایی درختان بوده که سبب به وجود آمدن لکه های قهوه ای رنگ در آوند های آبکشی گیاه می گردد.
  3. سفیدک پودری هلو و شلیل: عامل به وجود آمدن این خسارت قارچ بوده و از نشانه های آن لکه های سبز کمرنگ مایل به قهوه ای با بافت نمدی شکل می باشد.
  4. بیماری سفیدی سطحی انگور: از قدیمی ترین بیماری های قارچی است و باعث به وجود آمدن لکه های نمدی شکل سطحی میوه است که به کوتیکوا میوه نفوذ پیدا می کند.
  5. پوسیدگس تلخ سیب: بیشتر در درختان سیب، زردآلو و… دیده می شود و بر روی میوه لکه های دایره ای نکروز شده قوه ای رنگ تشکیل می شود.
  6. کرم ریشه خوار: کرم ریشه خوار از ریشه درختان تغذیه می کند و در اثر حمله آن درخت به شدت ضعیف می گردد و آرام آرام سبب مرگ درخت می شود. كرمهاي سفيد ريشه در زير خاك از ريشه گياهان تغذيه مي كنند. اين آفت در بیشتر نقاط ايران و بيشتر در نواحي سردسير موجود می باشد و از آفات مهم گياهان زراعي ،درختان ميوه و درختان غير مثمر هستند.
  7. شپشک سبزی ها: این شپشک ها موجب خشکی برگ ها می شوند شکل شپشک ها پنبه ای مانند و آن ها نیز از ریشه درختان تغذیه می کنند.
  8. موزاییک سیب: عامل این بیماری ویروس است که انتقال دهنده از طریق پیوند ریشه ها امکان پذیر است و بسته به ارقام مختلف علائم متفاوتی دارد.
  9. آتشک سیب: از جمله علائم این بیماری سوختگی بر روی گل ها می باشد، که از نمونه های آفات درختان میوه می باشد.
  10. کرم سفید ریشه: این حشره از ریشه گیاهان تغذیه کرده و موجب خشکی درخت می شود.

چنانچه قصد جلوگیری از آفات درختان مثمر را داریم ابتدا باید آفت را به موقع شناسایی کرده و اقدامات لازم جهت از بین بردن آفت مورد نظر را انجام داد، زیرا در صورتیکه این اقدامات را دیرتر انجام دهیم فقط هزینه اضافی متحمل می شویم.

روش های جلوگیری از آفت زدگی:

  1. کنترل زراعی: از بهترین و ساده ترین روش های جلوگیری از آفت زدگی کنترل زراعی می باشد، بدین منظور جهت از بین بردن آفات با هرس منظم، استفاده از درختان مقاوم، شخم زدن به موقع، جمع آوری و سوزاندن گیاهان آلوه و… استفاده می گردد.
  2. کنترل مکانیکی: توسط ابزار مکانیکی همچون تله های نوری، کنترل جوندگان توسط تله، وجین کردن و ایجاد گودال حفره از آفت زدگی جلوگیری کرد.
  3. کنترل شیمیایی: در این روش از طریق آفت کش ها ی شیمیایی و سم می توان موجب جلوگیری از آفت زدگی شد شایان ذکر است در این مورد حتما باید به نکاتی توجه داشت اولین نکته انتخاب آفت کش ها مناسب، دومین مورد زمان استفاده از آفت کش ها، سومین نکته رعایت مقدار در سم که این نکته بیار پر اهمیت است و در صورتیکه به این نکته توجه نشود آثار زیان باری در پی خواهد داشت.
  4. کنترل تلفیقی: در این روش همانطور که از اسمش مشخص است با ادقام تمام یا تعدادی از روش ها ی کنترلی می توان از بروز آفت زدگی جلوگیری کرد.
    به عنوان مثال زمانی که نتوانستیم از طریق مکانیکی آفت یا بیماری را کنترل کنیم از روش بیولوژیکی را افزایش می دهیم.
  5. کنترل بیولوژیکی: از جمله جدید تریت روش کنترل آفات به حساب می آید که از طرق حشرات این اقدامات صورت می پذیرد.
    کنترل بیولوژیک پدیده ای طبیعی می باشد که هدف آن تنظیم جمعیت موجودات است. کنترل بیولوژیک ممکن است به صورت طبیعی و یا با دخالت انسان انجام پذیرد، که به این نوع کنترل، کنترل بیولوژیک کاربردی گفته می شود.آفات درختان میوه را می توان از این طریق از بین برد.

کلمات کلیدی: آفات درختان میوه، روش های جلوگیری از آفت زدگی، امراض وآفات مهم درختان میوه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + پانزده =